In de pers: Alternatieven tijdens sluiting premetrotunnel

04 Maart 2026

In de pers: Alternatieven tijdens sluiting premetrotunnel

De sluiting van de premetrotunnel richting Antwerpen vanaf 4 mei zal voor heel wat pendelaars en scholieren uit Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht een grote impact hebben. Veel inwoners vragen zich vandaag terecht af hoe ze nog vlot op school of op het werk zullen geraken.

⛴️Wat we voorlopig zien, zijn vooral versnipperde alternatieven: pendelbussen via de Kennedytunnel, kleine busjes via de Waaslandtunnel, extra capaciteit op het veer, een tijdelijk station op Linkeroever, de fietstunnel… Zoveel verschillende pistes dat veel mensen niet meer weten welk traject voor hen het meest haalbaar is binnen een aanvaardbare reistijd.
🚇 Daarbovenop blijft het nog altijd onduidelijk of inwoners met een abonnement van De Lijn dit zonder extra kosten op de trein van NMBS zullen kunnen gebruiken. Nochtans hebben veel mensen dat abonnement al maanden geleden gekocht.
🧑‍🦳🧑‍🦱Ook BKZ-gemeenteraadsleden die in het Vlaams parlement zetelen kunnen mee verantwoordelijkheid nemen om hier oplossingen te helpen afdwingen.
🍀Vanuit Groen & co blijven wij dit dossier opvolgen en opkomen voor onze pendelaars en scholieren.
Onze inwoners verdienen geen uitleg achteraf, maar zekerheid vooraf.
👉 Hoe zien jullie dit vandaag? Hebben jullie al duidelijkheid over welk alternatief jullie zullen gebruiken?
Lees meer: HLN