Uit de gemeenteraad van 26 februari

21 Maart 2026

Uit de gemeenteraad van 26 februari

Samenvatting gemeenteraad 26/02/2026

🚋We blijven zeer bezorgd over de sluiting van de premetrotunnel vanaf 4 mei. In de spits moeten 1.700 reizigers per uur de Schelde kruisen, maar er is nog steeds geen duidelijke communicatie of sluitend plan. Wat met De Lijn-abonnementen? Zijn ze ook geldig op de trein of enkel nog geldig op de trein?
De schepen erkent de versnipperde communicatie en geeft aan dat de regie bij Vlaanderen ligt, met een infobrochure en infoavond eind maart in voorbereiding. Toch blijven wij op onze honger zitten.
Ook onze eigen parlementsleden hebben hier een verantwoordelijkheid, de tijd dringt en de vele pendelaars en scholieren uit BKZ verdienen NU duidelijkheid en zekerheid.
🥕We spreken onze volle steun uit voor VoedSaam vzw, een sterke werking rond armoedebestrijding en voedselverspilling, die voedsel levert aan de sociale kruidenier B-asiel en Kruibeke Helpt . Tegelijk vragen we garanties voor een eerlijke en duurzame financiering.
🚲We vragen bijkomende maatregelen voor een fietsveilig oversteekpunt N70 - Gerard Van Gervenstraat. Al te vaak botsen er kruisende fietsers hier flink tegen elkaar...
⛪"Kerkenbeleidsplan": Groen&Co waardeert het werk van de kerkbesturen, maar het plan blijft te beschrijvend, fragmentair en behoudsgezind, zonder duidelijke, onderbouwde en realistische keuzes voor de toekomst van de kerkgebouwen. Wij onthouden ons daarom bij de stemming. Wordt vervolgd...
👨‍🏫Onderwijs: We vragen om de capaciteit van de B-stroom goed te monitoren en zowel lokaal als bovenlokaal de knelpunten van kansrijke oriëntatie te bespreken. De praktijk toont dat er een verschil is tussen de initiële nood en de uiteindelijke inschrijvingen op latere leeftijd.
🌳Groen&Co vraagt om de actie 'Airkoe' (natuurlijke beschutting) mee te ondersteunen met de gemeentelijke middelen voor meer groenaanplant ter bescherming van weidedieren.
🚲We vragen beter (waterdoorlatend) materiaal om het fietspad in het park Cortewalle duurzaam te herstellen. Keer op keer moet dit vervangen worden en dat is dus niet efficiënt.
👏Wij feliciteren Wij Samen Sterk-schepen Van Dooren. Zij wordt Vlaams parlementslid en doet afstand van haar schepenambt. Wij waarderen haar duidelijke keuze: respect voor het lokaal bestuur. Haar collega van N-VA zou er een voorbeeld aan kunnen nemen.
🚧Herontwikkeling Sidal-site Burcht: goed dat de krachtlijnen van Zwijndrechts masterplan behouden blijven, maar we vragen om 'kostenefficiënte' sanering niet ten koste te laten gaan van goede stedenbouw en ecologie. De generaties na ons zullen ons dankbaar zijn.
🧐Zwijndrechtse verordeningen voor stedenbouwkundige ontwikkelingslast worden (voor heel BKZ) vervangen door de Beverse. Samen met de Gecoro betreuren wij dat een goed systeem moet plaats maken voor een 'zwakker instrument'. Weinig respectvol, om niet te zeggen: dom.
🔌Verkoop van percelen aan Fluvius voor de bouw van elektriciteitscabines in het woonweefsel. Wij vragen om de beeldkwaliteit te blijven bewaken, en een terugkooprecht na buitengebruikstelling in de akten op te nemen. De generaties na ons zullen ons dankbaar zijn; het college gaat het bekijken.
👂Geen schriftelijke zittingsverslagen van de gemeenteraad meer. Voortaan is de "livestream" (beeld en geluid) het verslag. Prima, maar wij vragen een oplossing voor dove en slechthorende mensen. Wordt onderzocht.
📯Groen&Co roept op om memorandum jeugdraad op te volgen: meer inspraak voor jongeren!
☕De Gezinsraad krijgt tot 2 themacafés per jaar rond verschillende beleidsthema's: top!
💵We stellen vast dat de wijkverenigingen van Melsele het voortaan met minder toelagen zullen moeten stellen. Er wordt wel een beperking van de administratieve last beloofd.
🍓We hebben vragen bij de boekhouding van de Aardbeifeesten in Melsele: nieuw bestuur mag geen financiële gevolgen ondervinden van (financiële problemen van) het vorig bestuur.
🚌Besparingsplannen De Lijn: Vooruit vraagt 'geen impact' in onze gemeente, nadat ze besparingen wel goedkeurt in het Vlaams Parlement. Groen&Co klaagt hun hypocriete houding aan! We roepen Vooruit op om haar verantwoordelijkheid te nemen en de besparingsplannen alsnog weg te stemmen in Vlaanderen.
💚Samen voor de 13 dorpen 💚